§ 1.
Klubbens navn er Klintholm Rideklub (KLIR) og stiftet i februar 2015.
Klubbens hjemsted er Vejle Kommune.
§2.
Klubbens formål er at fremme interessen for ridesporten med et særligt fokus på handicapridning,
og samle medlemmer til udøvelse af ridesporten på mange niveauer. Formålet er også på
forsvarlig måde at drive en rideklub, hvor unge kan oplæres i alt vedrørende hestens røgt, brug og
pleje samt hestevelfærd generelt.
§3.
Klubben er medlem af Dansk Ride Forbund og Danmarks Idræts-Forbund samt Vejle Idrætsråd.
Klubben og hvert enkelt medlem er forpligtet til at rette sig efter de tre nævnte forbunds fastsatte
voldgiftsbestemmelser.
§4.
Indmeldelse i klubben sker ved henvendelse til bestyrelsen eller dennes befuldmægtigede. For
deltagelse i rideundervisning og øvrig brug af foreningens faciliteter samt opstaldning af heste
eller ponyer kræves medlemskab.
Medlemmer er aktive eller passive. Ryttere under 18 år kan kun optages som juniormedlemmer til
og med det år, de fylder 18. Passive medlemmer kan optages i klubben uden ret til at deltage i
ridesportslige aktiviteter. Udmeldelse af klubben kan kun ske til den 1. januar ved skriftlig
henvendelse til kassereren inden den forudgående 1. december. Æresmedlemmer kan udnævnes
af klubben, når bestyrelsen fremsætter forslag herom på generalforsamlingen, og det vedtages af
denne. Forslaget må ikke diskuteres, men kan påbegæring underkastes en skriftlig afstemning. For
vedtagelse kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. Æresmedlemmer har stemmeret på
generalforsamlingen, er valgbar til bestyrelsen og betaler intet kontingent.
Medlemmerne har stemmeret på generalforsamlingen samt valgbar til bestyrelse fra det tidspunkt de er fyldt 18 år.
§ 5.
Klubbens medlemmer og dets bestyrelse hæfter ikke for klubbens gæld eller andre forpligtelser.
§6.
A. Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog maksimalt 2
måneder, til et medlem, der gør sig skyldig i usportslig optræden, eller på anden måde
opfører sig til skade for klubben. For at denne beslutning skal være gyldig kræves, at flere
end halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen. Medlemmet
skal have adgang til at udtale sig overfor bestyrelsen inden afstemningen finder sted. Denne
afgørelse kan indbringes for distriktets forretningsudvalg inden 8 dage.
Forretningsudvalgets afgørelse er inappellabel. Et eventuelt forretningsudvalgsmedlem fra
den pågældende klub er inhabilt.
B. I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at et medlem udelukkes
fra klubben i et nærmere angivet tidsrum over 2 måneder. På generalforsamlingen afgøres
sagen ved skriftlig afstemning og for vedtagelse kræves et flertal på 2/3 af de afgivne
stemmer (blanke stemmer tæller for afgivne). Medlemmet har krav på at være til stede og
forsvare sig. Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan af medlemmet
indbringes for Dansk Ride Forbunds disciplinærudvalg inden 4 uger.
C. I det af §6 B omhandlende tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved skriftlig
afstemning og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer afgøre, at sagen via DRF’s
bestyrelse indbringes for Dansk Ride Forbunds Disciplinærudvalg til afgørelse af, om der
tillige skal ske en udelukkelse fra andre rideklubber eller eventuelt indstilles til Danmarks
Idræts Forbund, at vedkommende udelukkes fra andre specialforbund under forbundet
(eksklusion). Der betales fuldt kontingent i karantæneperioden, og medlemmet må ikke
deltage i klubbens aktiviteter. Karantænen kan medføre bortvisning fra klubbens områder.
For § 6 A og B gælder, at kontingentet for indeværende periode skal betales.
§7.
Klubbens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Regnskabet forelægges den ordinære
generalforsamling efter revision af ekstern registreret revisionsfirma. Det reviderede regnskab
skal foreligge senest 8 dage før generalforsamlingen afholdes og kan rekvireres af klubbens
medlemmer tillige med forslag for budget for næste år. Medlemskontingent opkræves helårlig
forud og er forfalden senest 1. februar.
3
§8.
Medlemskontingent for næstfølgende år fastsættes af bestyrelsen for et år af gangen og
forelægges på den ordinære generalforsamling til endelig godkendelse.
For aktive og passive medlemmer opkræves medlemskontingent forud en gang årligt og er forfaldent til betaling den 1. januar.
Er kontingentet ikke betalt senest 3 måneder efter forfaldsdato, kan medlemmets rettigheder ophøre, og
vedkommende kan kun genoptages på ny mod betaling af restance samt kontingentbeløb, indtil lovlig
udmeldelse har fundet sted.
Forfaldent kontingent skal betales uanset ophør af medlemsrettigheder.
Bestyrelsen kan slette et medlem, der ikke har betalt kontingent rettidigt, og som heller ikke har betalt senest 14 dage efter at have modtaget påkrævet herom.
Bestyrelsen er bemyndiget til at ændre på alle øvrige kontingentsatser, men med ansvar overfor
generalforsamlingen.
§9.
Klubbens anliggende varetages af en bestyrelse på 5 medlemmer, der skal være fyldt 18 år. På
generalforsamlingen vælges formanden direkte, og dernæst den øvrige bestyrelse samt 2
suppleanter. Bestyrelsen konstituerer sig selv med en næstformand, kasserer og sekretær. Der
afgår hvert år 2 bestyrelsesmedlemmer; første gang ved lodtrækning. I tilfælde af vakance for
formanden eller andet bestyrelsesmedlem, indtræder en af suppleanterne i bestyrelsen.
Såfremt suppleanternes pladser er vakante, supplerer bestyrelsen sig selv indtil næste
generalforsamling. Bestyrelsen nedsætter efter behov et antal primære udvalg blandt
klubbens medlemmer. Genvalg kan finde sted.
§10
Bestyrelsesmøder afholdes 4 gange årligt, men i øvrigt efter behov eller på foranledning af
mindst 3 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsesmødet skal som minimum have følgende dagsorden:
? Godkendelse af referat
? Meddelelser fra formanden
? Rapport fra udvalg (fx aktivitetsudvalget)
? Eventuelt
Alle bestyrelsesbeslutninger tages ved et simpelt flertal. Står stemmerne lige, er det formandens
stemme, der er afgørende og ved dennes forfald næstformandens. For at gyldig
bestyrelsesbeslutning kan vedtages, må mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer være til stede og
deltage i afstemningen. Næstformanden træder under formandens forfald i dennes sted.
Sekretæren fører protokol over forhandlingerne på bestyrelsesmøderne og et beslutningsreferat
tilsendes bestyrelsesmedlemmer efterfølgende til godkendelse, som underskrives ved
En efterfølgende bestyrelsesmøde. Ved møder med enkeltpersoner eller offentlige myndigheder
m.m., skal der laves skriftligt referat heraf.
§11.
Bestyrelsen disponerer over klubbens midler og varetager dennes tarv på bedste måde. Prokura
kan meddeles to i forening formand/næstformand og kasserer, der er bemyndiget til at
4
underskrive de dokumenter om køb og slag og anden afhændelse, som er følge af
generalforsamlingens beslutninger, der er truffet herom i medfør lovenes §12. Der må ikke
meddeles eneprokura.
§12
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed og indkaldes af bestyrelsen.
Generalforsamlingen afholdes hvert år inden 31. maj. Forslag der ønskes behandlet på
generalforsamlingen, skal være i bestyrelsen hænder senest 8 dage før generalforsamlingen. Tiden
og stedet for generalforsamlingen skal tillige med dagsorden, og de af bestyrelsen fremsatte
forslag, meddeles klubbens medlemmer på klubbens eventuelle hjemmeside, via nyhedsmail og på
opslag i klubben med mindst 14 dages varsel. Dagsorden skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Beretning fra bestyrelsen
3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab
4. Fastsættelse af medlemskontingent
5. Behandling af indkomne forslag
6. Valg af formand
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
8. Valg af suppleanter
9. Valg af revisor
10. Eventuelt
På generalforsamlingen vælges personer ved almindelig flertal. Øvrige beslutninger ved simpelt
flertal. Afstemningen foregår ved håndsoprækning med mindre bestyrelsen eller mindst 2
medlemmer kræver skriftlig afstemning. Står stemmerne lige, er forslaget forkastet. Der kan ikke
stemmes ved fuldmagt.
Valgbar til bestyrelsen samt stemmeret på generalforsamlingen er medlemmer på 18 år og derover, hvis de ikke er i kontingentrestance, og
hvis de har været medlem af klubben i mindst 3 måneder.
§13.
Lovændring kan kun vedtages af en generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er
for ændringen. Enhver ændring af lovene skal indberettes til Dansk Ride Forbund til godkendelse.
§14.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne anser det for nødvendigt,
eller når mindst 15% af de stemmeberettigede indgiver skriftlig begæring herom med angivelse af
dagsorden. I sidste tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling finde sted senest 3 uger
5
efter begæringens modtagelse. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst 8 dages
varsel.
§15.
I de tilfælde, som ikke er forudsete eller omtalt i disse love, er bestyrelsen berettiget til at træffe
den fornødne afgørelse under en eventuel generalforsamlings senere sanktion eller forkastelse.
§16.
Klubbens opløsning kan kun finde sted, når beslutning herom vedtages på to efter hinanden - med
mindst 14 dages mellemrum - afholdte generalforsamlinger. Ved den første af disse
generalforsamlinger skal beslutningen om opløsning vedtages med mindst ¾ af de afgivne
stemmer. Ved den anden generalforsamling kan opløsning vedtages med simpelt flertal.
På den anden generalforsamling skal der samtidigt træffes bestemmelse om, hvilke
almennyttige eller almen velgørende formål klubbens formue, herunder eventuel fast ejendom
og løsøre, skal tilgå.