§ 1. 

Klubbens navn er Klintholm Rideklub (KLIR) og stiftet i februar 2015.  

Klubbens hjemsted er Vejle Kommune. 

§2. 

Klubbens formål er at fremme interessen for ridesporten med et særligt fokus på handicapridning, 

og samle medlemmer til udøvelse af ridesporten på mange niveauer. Formålet er også på 

forsvarlig måde at drive en rideklub, hvor unge kan oplæres i alt vedrørende hestens røgt, brug og 

pleje samt hestevelfærd generelt.  

§3. 

Klubben er medlem af Dansk Ride Forbund og Danmarks Idræts-Forbund samt Vejle Idrætsråd. 

Klubben og hvert enkelt medlem er forpligtet til at rette sig efter de tre nævnte forbunds fastsatte 

voldgiftsbestemmelser. 

§4. 

Indmeldelse i klubben sker ved henvendelse til bestyrelsen eller dennes befuldmægtigede. For 

deltagelse i rideundervisning og øvrig brug af foreningens faciliteter samt opstaldning af heste 

eller ponyer kræves medlemskab. 

Medlemmer er aktive eller passive. Ryttere under 18 år kan kun optages som juniormedlemmer til 

og med det år, de fylder 18. Passive medlemmer kan optages i klubben uden ret til at deltage i 

ridesportslige aktiviteter. Udmeldelse af klubben kan kun ske til den 1. januar ved skriftlig 

henvendelse til kassereren inden den forudgående 1. december. Æresmedlemmer kan udnævnes 

af klubben, når bestyrelsen fremsætter forslag herom på generalforsamlingen, og det vedtages af 

denne. Forslaget må ikke diskuteres, men kan påbegæring underkastes en skriftlig afstemning. For 

vedtagelse kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. Æresmedlemmer har stemmeret på 

generalforsamlingen, er valgbar til bestyrelsen og betaler intet kontingent.  

 Medlemmerne har stemmeret på generalforsamlingen samt valgbar til bestyrelse fra det tidspunkt de er fyldt 18 år.

 

§ 5. 

Klubbens medlemmer og dets bestyrelse hæfter ikke for klubbens gæld eller andre forpligtelser. 

§6. 

A.  Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog maksimalt 2 

måneder, til et medlem, der gør sig skyldig i usportslig optræden, eller på anden måde 

opfører sig til skade for klubben. For at denne beslutning skal være gyldig kræves, at flere 

end halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen. Medlemmet 

skal have adgang til at udtale sig overfor bestyrelsen inden afstemningen finder sted. Denne 

afgørelse kan indbringes for distriktets forretningsudvalg inden 8 dage. 

Forretningsudvalgets afgørelse er inappellabel. Et eventuelt forretningsudvalgsmedlem fra 

den pågældende klub er inhabilt. 

B.  I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at et medlem udelukkes 

fra klubben i et nærmere angivet tidsrum over 2 måneder. På generalforsamlingen afgøres 

sagen ved skriftlig afstemning og for vedtagelse kræves et flertal på 2/3 af de afgivne 

stemmer (blanke stemmer tæller for afgivne). Medlemmet har krav på at være til stede og 

forsvare sig. Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan af medlemmet 

indbringes for Dansk Ride Forbunds disciplinærudvalg inden 4 uger. 

C.  I det af §6 B omhandlende tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved skriftlig 

afstemning og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer afgøre, at sagen via DRF’s 

bestyrelse indbringes for Dansk Ride Forbunds Disciplinærudvalg til afgørelse af, om der 

tillige skal ske en udelukkelse fra andre rideklubber eller eventuelt indstilles til Danmarks  

Idræts Forbund, at vedkommende udelukkes fra andre specialforbund under forbundet 

(eksklusion). Der betales fuldt kontingent i karantæneperioden, og medlemmet må ikke 

deltage i klubbens aktiviteter. Karantænen kan medføre bortvisning fra klubbens områder. 

For § 6 A og B gælder, at kontingentet for indeværende periode skal betales. 

§7. 

Klubbens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Regnskabet forelægges den ordinære 

generalforsamling efter revision af ekstern registreret revisionsfirma. Det reviderede regnskab 

skal foreligge senest 8 dage før generalforsamlingen afholdes og kan rekvireres af klubbens 

medlemmer tillige med forslag for budget for næste år. Medlemskontingent opkræves helårlig 

forud og er forfalden senest 1. februar. 

 

 

  

 

§8. 

Medlemskontingent for næstfølgende år fastsættes af bestyrelsen for et år af gangen og 

forelægges på den ordinære generalforsamling til endelig godkendelse. 

For aktive og passive medlemmer opkræves medlemskontingent forud en gang årligt og er forfaldent til betaling den 1. januar. 

Er kontingentet ikke betalt senest 3 måneder efter forfaldsdato, kan medlemmets rettigheder ophøre, og 

vedkommende kan kun genoptages på ny mod betaling af restance samt kontingentbeløb, indtil lovlig 

udmeldelse har fundet sted. 

Forfaldent kontingent skal betales uanset ophør af medlemsrettigheder. 

Bestyrelsen kan slette et medlem, der ikke har betalt kontingent rettidigt, og som heller ikke har betalt senest 14 dage efter at have modtaget påkrævet herom. 

Bestyrelsen er bemyndiget til at ændre på alle øvrige kontingentsatser, men med ansvar overfor 

generalforsamlingen.

§9.  

Klubbens anliggende varetages af en bestyrelse på 5 medlemmer, der skal være fyldt 18 år. På 

generalforsamlingen vælges formanden direkte, og dernæst den øvrige bestyrelse samt 2 

suppleanter. Bestyrelsen konstituerer sig selv med en næstformand, kasserer og sekretær. Der 

afgår hvert år 2 bestyrelsesmedlemmer; første gang ved lodtrækning. I tilfælde af vakance for 

formanden eller andet bestyrelsesmedlem, indtræder en af suppleanterne i bestyrelsen. 

Såfremt suppleanternes pladser er vakante, supplerer bestyrelsen sig selv indtil næste 

generalforsamling. Bestyrelsen nedsætter efter behov et antal primære udvalg blandt 

klubbens medlemmer. Genvalg kan finde sted. 

§10 

Bestyrelsesmøder afholdes 4 gange årligt, men i øvrigt efter behov eller på foranledning af 

mindst 3 bestyrelsesmedlemmer. 

Bestyrelsesmødet skal som minimum have følgende dagsorden: 

?  Godkendelse af referat 

?  Meddelelser fra formanden 

?  Rapport fra udvalg (fx aktivitetsudvalget) 

?  Eventuelt 

Alle bestyrelsesbeslutninger tages ved et simpelt flertal. Står stemmerne lige, er det formandens 

stemme, der er afgørende og ved dennes forfald næstformandens. For at gyldig 

bestyrelsesbeslutning kan vedtages, må mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer være til stede og 

deltage i afstemningen. Næstformanden træder under formandens forfald i dennes sted. 

Sekretæren fører protokol over forhandlingerne på bestyrelsesmøderne og et beslutningsreferat 

tilsendes bestyrelsesmedlemmer efterfølgende til godkendelse, som underskrives ved 

En efterfølgende bestyrelsesmøde. Ved møder med enkeltpersoner eller offentlige myndigheder 

m.m., skal der laves skriftligt referat heraf. 

§11. 

Bestyrelsen disponerer over klubbens midler og varetager dennes tarv på bedste måde. Prokura 

kan meddeles to i forening formand/næstformand og kasserer, der er bemyndiget til at  

 

underskrive de dokumenter om køb og slag og anden afhændelse, som er følge af 

generalforsamlingens beslutninger, der er truffet herom i medfør lovenes §12. Der må ikke 

meddeles eneprokura. 

§12 

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed og indkaldes af bestyrelsen. 

Generalforsamlingen afholdes hvert år inden 31. maj. Forslag der ønskes behandlet på 

generalforsamlingen, skal være i bestyrelsen hænder senest 8 dage før generalforsamlingen. Tiden 

og stedet for generalforsamlingen skal tillige med dagsorden, og de af bestyrelsen fremsatte 

forslag, meddeles klubbens medlemmer på klubbens eventuelle hjemmeside, via nyhedsmail og på 

opslag i klubben med mindst 14 dages varsel. Dagsorden skal indeholde følgende punkter: 

1.  Valg af dirigent 

2.  Beretning fra bestyrelsen 

3.  Fremlæggelse af det reviderede regnskab 

4.  Fastsættelse af medlemskontingent 

5.  Behandling af indkomne forslag 

6.  Valg af formand 

7.  Valg af bestyrelsesmedlemmer 

8.  Valg af suppleanter 

9.  Valg af revisor 

10. Eventuelt 

På generalforsamlingen vælges personer ved almindelig flertal. Øvrige beslutninger ved simpelt 

flertal. Afstemningen foregår ved håndsoprækning med mindre bestyrelsen eller mindst 2 

medlemmer kræver skriftlig afstemning. Står stemmerne lige, er forslaget forkastet. Der kan ikke 

stemmes ved fuldmagt.  

Valgbar til bestyrelsen samt stemmeret på generalforsamlingen er medlemmer på 18 år og derover, hvis de ikke er i kontingentrestance, og 

hvis de har været medlem af klubben i mindst 3 måneder. 

§13. 

Lovændring kan kun vedtages af en generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er 

for ændringen. Enhver ændring af lovene skal indberettes til Dansk Ride Forbund til godkendelse. 

§14. 

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne anser det for nødvendigt, 

eller når mindst 15% af de stemmeberettigede indgiver skriftlig begæring herom med angivelse af 

dagsorden. I sidste tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling finde sted senest 3 uger  

 

efter begæringens modtagelse. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst 8 dages 

varsel. 

§15. 

I de tilfælde, som ikke er forudsete eller omtalt i disse love, er bestyrelsen berettiget til at træffe 

den fornødne afgørelse under en eventuel generalforsamlings senere sanktion eller forkastelse. 

§16. 

Klubbens opløsning kan kun finde sted, når beslutning herom vedtages på to efter hinanden - med 

mindst 14 dages mellemrum - afholdte generalforsamlinger. Ved den første af disse 

generalforsamlinger skal beslutningen om opløsning vedtages med mindst ¾ af de afgivne 

stemmer. Ved den anden generalforsamling kan opløsning vedtages med simpelt flertal.  

  På den anden generalforsamling skal der samtidigt træffes bestemmelse om, hvilke 

almennyttige eller almen velgørende formål klubbens formue, herunder eventuel fast ejendom 

og løsøre, skal tilgå.